keskiviikko 27. tammikuuta 2021

Yhäkö syöpäpotilas?

On täysin ymmärrettävää, että niin kauan, kun hoidot ovat kesken, nousee rintasyöpä esille jokaisella lääkärikäynnillä. Vaikka aihe ei syöpään tai hoitoihin liittyisikään. Se nousee esille vääjäämättä jo sen takia, että lääkärin tai hoitajan pitää usein konsultoida syöpälääkäriä varmistaakseen, että jokin toimenpide tai lääkitys on sopiva syöpälääkityksen kanssa.

Kuitenkin tuo otsikon kysymys nousi mieleeni gynekologilla tämän aloittaessa jonkin lauseen sanoilla:
 Yleensähän syöpäpotilaiden tapauksessa...
Olenko minä edelleenkin syöpäpotilas?

Rintasyöpäni leikattiin viime keväänä, 8. huhtikuuta, ja sen jälkeen minulla ei (tiettävästi) ole ollut syöpää. Siitä päivästä kuitenkin vasta alkoi varsinainen potilaan taipaleeni: leikkauksesta toipuminen, hoidot, niiden mukanaan tuomat vaivat... Ennen leikkausta minulla oli syöpä, mutta se ei vaivannut minua mitenkään, tunsin itseni täysin terveeksi. Nurinkurista.

Googlailin ihan mielenkiinnosta määritelmää sanalle potilas. Kielikellon sivulta löysin seuraavan: "Potilas-sanaa on totuttu käyttämään sairaasta. Potilas tarkoittaa myös henkilöä, joka on lääkärin- tai sairaalahoidossa." Eli tuon mukaan olen edelleen potilas, käynhän säännöllisesti hoidossa. Ja olen syöpäpotilas, koska saan hoitoa syövän takia.

Jonain päivänä toivottavasti en enää ole syöpäpotilas. Se on kuitenkin sairaus, jonka olen sairastanut, ja se asia tulee seuraamaan minua aina. Sekin täytyy vaan hyväksyä osaksi elettyä elämää, kuten rinnassa oleva arpikin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti