lauantai 25. huhtikuuta 2020

Gr 3, HER2+, Ki-67 10, jne...


Mielipiteeni Omakanta-palvelusta on tällä hetkellä hieman kaksijakoinen. Toisaalta sieltä voi todella näppärästi tarkastella omia terveystietojaan tai laboratoriotuloksiaan. Toisaalta en tiedä onko hyväksi lukea kaikkia lääkärin ammattikielellä kirjoittamia diagnooseja ja näin maallikkona alkaa niitä googlata ja tulkita ja tehdä omia johtopäätöksiä.

Kurkkasin kuitenkin nuo kasvaimeni tutkimustulokset. Eli gradus 3 ja HER2+. Kumpikaan noista ei ole hyvä juttu, tuon gradus 3 merkityksen jo tiesinkin, HER2 positiivisuus kertoo syövän aggressiivisuudesta ja että sen uusiutumisriski on korkea. Solujen jakautumisnopeutta kuvaava Ki-67-indeksi oli 10. Tuo ei ilmeisesti ole paha. Jatkohoito selviää siis vajaan parin viikon päästä onkologin vastaanotolla. Nyt olen (taas kerran) luvannut itselleni olla vaivaamatta päätäni tällä asialla etukäteen. Kyllä minulle sitten kerrotaan, mitä tuleman pitää.

Poistin haavateipit kolme päivää sitten. Haava näytti parantuneen hyvin, mutta olin silti järkyttynyt. Arpi on pitkä ja ruma. Rinnallenihan tehtiin myös korjaava toimenpide, jossa nänniä siirrettiin keskemmälle, muuten se olisi jäänyt kasvaimen poiston jälkeen enemmän rinnan sivulle. Tokihan jälki on vasta paranemassa. Ja muistuttelen itseäni taas siitä ajatuksesta, jota olen vaalinut tämän episodin alusta asti: hitot tissistä, kun vaan henki säilyy.

Viime yönä olin unessani keskussairaalassa, enkä millään löytänyt paikkaa, jonne minun oli määrä mennä. Käytäviä ja portaita oli kamalan paljon ja vaikka menin minne, huomasin palanneeni aina takaisin pääaulaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti