lauantai 18. huhtikuuta 2020

Ulos syöpäkaapista

Täytyy tunnustaa, etten vielä leikkaukseen mennessänikään ollut kertonut rintasyövästäni kenellekään, en edes lähipiirilleni. Ainoa, joka tiesi, oli mieheni. Ei minulla ollut varsinaisesti tarkoitusta salata asiaa, mutta jotenkin se vaan jäi. Ensin ajattelin, että kerron sitten, kun diagnoosi on varma. Sitten ajattelin, että odotan, kunnes selviää, miten iso leikkaus on edessä. Ja kun sitten kuulin, että selviän pienellä leikkauksella ja yhdellä yöllä sairaalassa, päätin jättää kertomisen leikkauksen jälkeen. Ja sitten se vaan venyi taas. Minä en halua huolestuttaa ketään, en halua, että kukaan läheiseni murehtisi takiani. Tai mikä vielä pahempaa, säälisi minua tai päivittelisi ja siunailisi tilannettani.

Toissa päivänä kuitenkin kutsuin siskot ihan varta vasten kylään ja seuraavana päivänä kerroin myös äidilleni. Kaikki suhtautuivat asiaan ihan hyvin, niin kuin osasin odottaakin. Tuntuu uskomattoman vaikealta sanoa, että minulla on syöpä. En oikein vieläkään osaa tiedostaa sitä edes itse. Kerran huomasin esimerkiksi sanovani erästä ihan toista ihmistä koskevassa keskustelussa: ”Jos minulla olisi syöpä…” Ai niin, minullahan on.

En osaa edelleenkään pitää itseäni sairaana tai tiedosta kuuluvani mihinkään riskiryhmään. Siskoni sanoi, että minun ei kai olisi nyt hyvä liikkua kaupoissa (koska korona). Eipä varmaan olisikaan. Olen kuitenkin liikkunut. Onneksi paikkakunnallani tilanne on vielä rauhallinen sen suhteen. Toki eihän koskaan voi tietää, kuka tartuntaa kantaa ja mistä sen saa. Eikä minun tilanteessani olisi hyväksi sairastua nyt yhtään mihinkään muuhunkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti